Wehikuł wszech czasów
Nowe 911 to suma wszystkich jego poprzedników. Jest odbiciem przeszłości i wizją przyszłości. Sylwetka: ikoniczna. Konstrukcja: ponadczasowa. Technologia: inspirowana wspaniałymi zwycięstwami w wyścigach – zawsze o krok przed wszystkimi. Razem z ósmą generacją 911 ruszamy w przyszłość.
Design
Ponadczasowość i współczesność nigdy dotąd nie były tak blisko siebie. Warto przyjrzeć mu się z bliska.
Wysuwany spoiler poprawia aerodynamikę oraz podkreśla sportowy charakter auta.
911 Carrera 4S
911 Carrera 4S
911 Carrera S Cabriolet
911 Carrera S Cabriolet
911 Carrera 4S Cabriolet
911 Carrera 4S Cabriolet

Dane techniczne

450 KM/331 kW Moc (KM)/Moc (kW)
3,7 s Przyspieszenie 0-100 km/h
308 km/h Prędkość maksymalna
8,9 Zużycie paliwa - cykl łączony (l/100 km)
205 Emisja CO2(g/km)

Silnik

Położenie silnika

Z tyłu

Liczba cylindrów

6

Pojemność

2981 cm³

Moc (kW)

331 kW

Moc (KM)

450 KM

przy liczbie obrotów

6500 r/min

Maks. moment obrotowy

530 Nm

przy liczbie obrotów

2300-5000 r/min

Średnica cylindra

91 mm

Skok tłoka

76,4 mm

Gatunek paliwa

98

Maksymalne obroty silnika

7500 r/min

Zużycie paliwa / emisje

Cykl miejski

10,7 l/100 km

Cykl pozamiejski

7,9 l/100 km

Cykl łączony

8,9 l/100 km

Emisja CO2

205 g/km

Norma emisji

Euro 6d-TEMP-EVAP

Filtr cząstek stałych[consumption-particulate_filter]

tak

Podwozie i zawieszenie

Przednia oś

McPherson-strut suspension with anti-roll bar at front

Tylna oś

Multi-link suspension with anti-roll bar at rear

Hamulce

Six-piston closed-type aluminium monobloc fixed brake calipers at front and four-piston closed-type aluminium monobloc fixed brake calipers at rear, internally vented and cross-drilled

Układ kierowniczy

Electromechanical power-assisted steering with variable steering ratio and steering pulse generator

Systemy wspomagające

Porsche Stability Management (PSM) with ABS, with advanced brake functions

Przednie obręcze

8,5JX20 ET53

Przednie opony

245/35 ZR 20

Tylne obręcze

11,5JX21 ET67

Tylne opony

305/30 ZR 21

Osiągi

Prędkość maksymalna

308 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

3,7 s

Przyspieszenie 0-100 z pakietem Chrono Sport

3,5 s

Przyspieszenie 0-160 km/h

8,1 s

Elastyczność 80-120 km/h[performance-ingear]

2,2 s

Nadwozie

Długość

4519 mm

Szerokość (z lusterkami)

1852 mm

Szerokość

2024 mm

Wysokość

1300 mm

Rozstaw osi

2450 mm

Współczynnik Cd

.29 cW

Masa własna (DIN)

1515 kg

Masa (w/g dyrektywy EC)

1590 kg

Dopuszczalna masa całkowita

1985 kg

Maksymalny załadunek

470 kg

Serwis i gwarancja

Okres gwarancji

2 lata bez limitu kilometrów

Interwał przeglądów

co 60000 km

Gwarancja lakiernicza

3 lata

Gwarancja antykorozyjna

12 lat

Dane techniczne

450 KM/331 kW Moc (KM)/Moc (kW)
3,6 s Przyspieszenie 0-100 km/h
306 km/h Prędkość maksymalna
9,0 Zużycie paliwa - cykl łączony (l/100 km)
206 Emisja CO2(g/km)

Silnik

Położenie silnika

Z tyłu

Liczba cylindrów

6

Pojemność

2981 cm³

Moc (kW)

331 kW

Moc (KM)

450 KM

przy liczbie obrotów

6500 r/min

Maks. moment obrotowy

530 Nm

przy liczbie obrotów

2300-5000 r/min

Średnica cylindra

91 mm

Skok tłoka

76,4 mm

Gatunek paliwa

98

Maksymalne obroty silnika

7500 r/min

Maksymalna moc z litra paliwa (kW/l)

111,0 kW/l

Maksymalna moc z litra paliwa (hp/l)

151,0 PS/l

Maksymalna moc z litra paliwa NAR (hp/l)

148,0 PS/l

Zużycie paliwa / emisje

Cykl miejski

11,1 l/100 km

Cykl pozamiejski

7,8 l/100 km

Cykl łączony

9 l/100 km

Emisja CO2

206 g/km

Norma emisji

Euro 6d-TEMP-EVAP

Filtr cząstek stałych[consumption-particulate_filter]

yes (gasoline particle filter)

Podwozie i zawieszenie

Przednia oś

McPherson-strut suspension with anti-roll bar at front

Tylna oś

Multi-link suspension with anti-roll bar at rear

Hamulce

Six-piston closed-type aluminium monobloc fixed brake calipers at front and four-piston closed-type aluminium monobloc fixed brake calipers at rear, internally vented and cross-drilled

Układ kierowniczy

Electromechanical power-assisted steering with variable steering ratio and steering pulse generator

Systemy wspomagające

Porsche Stability Management (PSM) with ABS, with advanced brake functions

Przednie obręcze

8,5JX20 ET53

Przednie opony

245/35 ZR 20

Tylne obręcze

11,5JX21 ET67

Tylne opony

305/30 ZR 21

Osiągi

Prędkość maksymalna

306 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

3,6 s

Przyspieszenie 0-100 z pakietem Chrono Sport

3,4 s

Przyspieszenie 0-160 km/h

8,3

Elastyczność 80-120 km/h[performance-ingear]

2,3

Nadwozie

Długość

4519 mm

Szerokość (z lusterkami)

1852 mm

Szerokość

2024 mm

Wysokość

1300 mm

Rozstaw osi

2450 mm

Współczynnik Cd

.29 cW

Masa własna (DIN)

1565 kg

Masa (w/g dyrektywy EC)

1640 kg

Dopuszczalna masa całkowita

2010 kg

Maksymalny załadunek

445 kg

Serwis i gwarancja

Okres gwarancji

2 lata bez limitu kilometrów

Interwał przeglądów

co 60000 km

Gwarancja lakiernicza

3 lata

Gwarancja antykorozyjna

12 lat

Dane techniczne

450 KM/331 kW Moc (KM)/Moc (kW)
3,9 s Przyspieszenie 0-100 km/h
306 km/h Prędkość maksymalna
9,1 Zużycie paliwa - cykl łączony (l/100 km)
208 Emisja CO2(g/km)

Silnik

Położenie silnika

Z tyłu

Liczba cylindrów

6

Pojemność

2981 cm³

Moc (kW)

331 kW

Moc (KM)

450 KM

przy liczbie obrotów

6500 r/min

Maks. moment obrotowy

530 Nm

przy liczbie obrotów

2300-5000 r/min

Średnica cylindra

91 mm

Skok tłoka

76,4 mm

Maksymalne obroty silnika

7500 r/min

Maksymalna moc z litra paliwa (kW/l)

111,0 kW/l

Maksymalna moc z litra paliwa (hp/l)

151,0 PS/l

Maksymalna moc z litra paliwa NAR (hp/l)

148,0 PS/l

Zużycie paliwa / emisje

Cykl miejski

11,6 l/100 km

Cykl pozamiejski

7,6 l/100 km

Cykl łączony

9,1 l/100 km

Emisja CO2

208 g/km

Norma emisji

Euro 6d-TEMP-EVAP

Filtr cząstek stałych[consumption-particulate_filter]

yes (gasoline particle filter)

Podwozie i zawieszenie

Przednia oś

McPherson-strut suspension with anti-roll bar at front

Tylna oś

Multi-link suspension with anti-roll bar at rear

Hamulce

Six-piston closed-type aluminium monobloc fixed brake calipers at front and four-piston closed-type aluminium monobloc fixed brake calipers at rear, internally vented and cross-drilled

Układ kierowniczy

Electromechanical power-assisted steering with variable steering ratio and steering pulse generator

Systemy wspomagające

Porsche Stability Management (PSM) with ABS, with advanced brake functions

Przednie obręcze

8,5JX19 ET52

Tylne obręcze

11,5JX20 ET67

Osiągi

Prędkość maksymalna

306 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

3,9 s

Przyspieszenie 0-100 z pakietem Chrono Sport

3,7 s

Przyspieszenie 0-160 km/h

8,5

Elastyczność 80-120 km/h[performance-ingear]

2,3

Nadwozie

Długość

4519 mm

Szerokość (z lusterkami)

1852 mm

Szerokość

2024 mm

Wysokość

1299 mm

Rozstaw osi

2450 mm

Rozstaw przedniej osi

1559 mm

Rozstaw tylnej osi

1557 mm

Masa własna (DIN)

1585 kg

Masa (w/g dyrektywy EC)

1660 kg

Dopuszczalna masa całkowita

2040 kg

Maksymalny załadunek

455 kg

Serwis i gwarancja

Okres gwarancji

2 lata bez limitu kilometrów

Interwał przeglądów

co 60000 km

Gwarancja lakiernicza

3 lata

Gwarancja antykorozyjna

12 lat

Dane techniczne

450 KM/331 kW Moc (KM)/Moc (kW)
3,8 s Przyspieszenie 0-100 km/h
304 km/h Prędkość maksymalna
9,0 Zużycie paliwa - cykl łączony (l/100 km)
207 Emisja CO2(g/km)

Silnik

Położenie silnika

Z tyłu

Liczba cylindrów

6

Pojemność

2981 cm³

Moc (kW)

331 kW

Moc (KM)

450 KM

przy liczbie obrotów

6500 r/min

Maks. moment obrotowy

530 Nm

przy liczbie obrotów

2300-5000 r/min

Średnica cylindra

91 mm

Skok tłoka

76,4 mm

Maksymalne obroty silnika

7500 r/min

Maksymalna moc z litra paliwa (kW/l)

111,0 kW/l

Maksymalna moc z litra paliwa (hp/l)

151,0 PS/l

Maksymalna moc z litra paliwa NAR (hp/l)

148,0 PS/l

Zużycie paliwa / emisje

Cykl miejski

11,1 l/100 km

Cykl pozamiejski

738 l/100 km

Cykl łączony

9 l/100 km

Emisja CO2

207 g/km

Norma emisji

Euro 6d-TEMP-EVAP

Filtr cząstek stałych[consumption-particulate_filter]

yes (gasoline particle filter)

Podwozie i zawieszenie

Przednia oś

McPherson-strut suspension with anti-roll bar at front

Tylna oś

Multi-link suspension with anti-roll bar at rear

Hamulce

Six-piston closed-type aluminium monobloc fixed brake calipers at front and four-piston closed-type aluminium monobloc fixed brake calipers at rear, internally vented and cross-drilled

Układ kierowniczy

Electromechanical power-assisted steering with variable steering ratio and steering pulse generator

Systemy wspomagające

Porsche Stability Management (PSM) with ABS, with advanced brake functions

Przednie obręcze

8,5JX19 ET52

Tylne obręcze

11,5JX20 ET67

Osiągi

Prędkość maksymalna

304 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

3,8 s

Przyspieszenie 0-100 z pakietem Chrono Sport

3,6 s

Przyspieszenie 0-160 km/h

8,7

Elastyczność 80-120 km/h[performance-ingear]

2,4

Nadwozie

Długość

4519 mm

Szerokość (z lusterkami)

1852 mm

Szerokość

2024 mm

Wysokość

1299 mm

Rozstaw osi

2450 mm

Rozstaw przedniej osi

1589 mm

Rozstaw tylnej osi

1557 mm

Masa własna (DIN)

1635 kg

Masa (w/g dyrektywy EC)

1710 kg

Dopuszczalna masa całkowita

2065 kg

Maksymalny załadunek

430 kg

Serwis i gwarancja

Okres gwarancji

2 lata bez limitu kilometrów

Interwał przeglądów

co 60000 km

Gwarancja lakiernicza

3 lata

Gwarancja antykorozyjna

12 lat

Skonfiguruj

Porównaj

Cechy

Nowości
Nowości

Przejrzysty design pełen harmonii i eleganckiej prostoty od zawsze wpisany jest w DNA serii 911.

Nowa generacja silników jest wydajniejsza i bardziej efektywna. Nowa ośmiobiegowa skrzynia Porsche Doppelkupplung (PDK) jeszcze skuteczniej przenosi napór na drogę. Nowo zaprojektowane Porsche Active Suspension Management (PASM) podkreśla sportowy charakter auta i jego komfort. Systemy wspomagające kierowcę, takie jak Lane Keeping Assist, w tym rozpoznawanie znaków drogowych i funkcja Night Vision Assist, ułatwiają kierowanie pojazdem. Oto ponadczasowy samochód sportowy w najnowocześniejszym wydaniu.

Linia nadwozia
Linia nadwozia

Sylwetka modelu 911 ma ponadczasowy kształt. Jednak nowa 911 to supernowoczesne auto, zwłaszcza jeśli przyjrzeć się jego tylnej części. Jest mocna, jasna i zaprojektowana z wielką precyzją. Tylne okno wydłuża optycznie bryłę, łącząc się, prawie bez przeszkód, z czarną kratką tylnej klapy, w którą wkomponowane jest nowoczesne pionowe światło hamowania. Bezpośrednio pod nim znajdują się bezłączeniowe paski świetlne i LED oraz nowe logo w kolorze jasnego srebra. Tylna powięź otacza zaprojektowane na nowo rury wydechowe układu wydechowego. Drapieżnego charakteru nowej 911 nadaje też zróżnicowany rozmiar kół przednich i tylnych. Oto wzór, który łączy tradycję i nowoczesność. Zapewnia lepszą dynamikę na drodze i sprawia, że każda podróż staje się niezapomnianym przeżyciem.

Kiedy patrzymy na auto z przodu, nowy model 911 opowiada wyglądem o swojej przeszłości. I ujawnia wiele o swojej przyszłości. Wyraźnie zarysowane błotniki podkreślają harmonijną geometrię i design zakorzeniony w jego DNA. Nowocześnie zaprojektowana maska z charakterystycznymi dynamicznymi profilami wnękowymi, a także jej proste nachylenie do przedniej powięzi jest ukłonem w stronę modeli 911 pierwszej generacji.

W reflektorach zastosowaliśmy nowoczesną technologię LED z czteropunktowymi światłami do jazdy dziennej i mijania. Kamera i czujniki w systemach komfortu i wspomagania są zintegrowane pod przednią ścianą.

Prostotę projektu nowego 911 widać w szczegółach. Nowo zaprojektowane lusterka zewnętrzne są wyraźnie wycięte, a chowane klamki drzwi dyskretnie zintegrowano z bryłą samochodu. Dzięki tym szczegółom ogólny profil nowego modelu 911 wydaje się bardziej kompaktowy, dopracowany i nowoczesny.

Wnętrze
Wnętrze

Dobry projekt to taki, który wyznacza nowe kierunki. Podobnie jest z technologią. Także wnętrze nowej 911 przeciera nowe szlaki – uwypukla mocne strony serii 911 i poszerza nowe możliwości, jakie daje technologia.Wszystkie istotne elementy sterowania znajdują się w zasięgu ręki po lewej i prawej stronie wielofunkcyjnej sportowej kierownicy, co zapewnia duży komfort obsługi, a więc pełnej koncentracji na drodze. W polu widzenia kierowcy znajduje się też zestaw wskaźników z obrotomierzem analogowym i dwoma wyświetlaczami 7˝ wysokiej rozdzielczości. Dostarczają one wszystkich niezbędnych informacji o samochodzie.

Tuż obok umieszczono wysokiej rozdzielczości ekran dotykowy 10,9" Porsche Communication Management (PCM), a w nim nawigację online.

Tradycja i przyszłość spotykają się na nowych zasadach. To nie kompromis a esencja tego, co w obydwu najlepsze. Od intuicyjnej technologii do dużego komfortu. Całkowicie przeprojektowane fotele sportowe zapewniają bezpieczne wsparcie nawet podczas dynamicznych manewrów na zakrętach. Wielofunkcyjna sportowa kierownica pozwala na wygodne korzystanie z funkcji audio, telefonicznych i nawigacyjnych. Wszystkie przyciski, uchwyty i wywietrzniki zostały starannie dopracowane w każdym szczególe. Wysokiej klasy charakter podkreślają wykończenia w kolorze Dark Silver Diamar lub jako opcja w Light Silver Diamar, z wykorzystaniem szczotkowanego aluminium lub szlachetnego drewna. Inne warianty skór i wykończeń są dostępne na życzenie Klienta.

Osiągi
Osiągi

W nowym 911 moc wyjściowa poziomo przeciwstawnego silnika została ponownie zwiększona. Mocowania umieszczono bliżej środka pojazdu, dzięki czemu zminimalizowano wibracje i poprawiono stabilność jazdy.

Dzięki nowej standardowej, 8-biegowej skrzyni Porsche Doppelkupplung (PDK) moc silnika jest przenoszona jeszcze bardziej efektywnie na drogę, a co za tym idzie – daje większą przyjemność jazdy. PDK umożliwia wyjątkowo szybkie zmiany biegów bez przerywania przepływu mocy, nawet o milisekundę.

Porsche Traction Management (PTM) to kluczowa cecha modelu 911 Carrera 4S. Razem z Porsche Stability Management (PSM) napęd na wszystkie koła pomaga zapewnić odpowiednią dystrybucję siły potrzebnej do doskonałej jazdy i szczególnie dobrze wyważonej obsługi podczas jazdy na pełnych obrotach.

Zawieszenie
Zawieszenie

W nowym modelu 911 to droga jest celem. Dokąd? Przed siebie! Właśnie wtedy 911 jest w swoim żywiole, nie mówiąc już o w pełni zaangażowanym podwoziu.

W zależności od warunków drogowych i trybu jazdy ulepszony system Porsche Active Suspension Management (PASM) aktywnie i stale kontroluje amortyzację każdego koła. Zawieszenie sportowe PASM, obniżone o 10 mm (0,39 cala), dostępne na zamówienie, sprawia, że nowa 911 jest jeszcze bardziej zrównoważona i neutralna w trakcie jazdy. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) zapewnia wyjątkową przyczepność i dużą zwinność z precyzyjną reakcją układu kierowniczego i zachowaniem zrównoważonej zmiany obciążenia. Wyjątkowo przyjemnie prowadzi się je na zakrętach. Dostępny na zamówienie Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) w nowym 911 minimalizuje przechyły nadwozia podczas dynamicznych manewrów na zakrętach i zmniejsza boczny ruch nadwozia w pojeździe na nierównych nawierzchniach.

Przyspieszenie nawet przy hamowaniu. To brzmi jak paradoks, ale od 70 lat jest to bardzo ważny element, nad jakim pracuje firma Porsche. Jest to szczególnie istotne w przypadku dostępnych, sprawdzonych w pojazdach motorowych kompozytowych hamulcach ceramicznych Porsche (PCCB). Jego ceramiczne tarcze hamulcowe są szczególnie lekkie i mają średnicę 410 mm (16,1 cala) z przodu i 390 mm (15,3 cala) z tyłu, co ma znaczący wpływ na skuteczność hamowania. Charakterystyka: żółte lakierowane zaciski hamulcowe na przedniej i tylnej osi, niezwykła wydajność. Co istotne, nowe 911 to pierwszy model posiadający koła o różnych rozmiarach. 20-calowe z przodu, a 21-calowe z tyłu w modelach 911 Carrera S. Podczas gdy szersza powierzchnia styku optymalizuje właściwości jezdne, większa średnica tylnych kół zwiększa stabilność i komfort.

Pakiet Sport Chrono
Pakiet Sport Chrono

Z historii sportów motorowych łatwo wywnioskować, że mamy obsesję na punkcie najlepszego czasu jazdy oraz tego, aby mierzyć go precyzyjnie. Rezultat: pakiet Sport Chrono zawierający przełącznik trybu i aplikację Porsche Track Precision do jeszcze bardziej sportowego zestrojenia podwozia, silnika i skrzyni biegów oraz doskonalenia osobistych rekordów.

Za pomocą przełącznika na kierownicy można wybrać jeden z pięciu trybów jazdy: normalny, SPORT i SPORT PLUS, a także tryb indywidualny i nowy tryb WET, który wspiera kierowcę podczas jazdy na mokrej nawierzchni. Dzięki funkcji SPORT Response silnik i skrzynia biegów są przygotowane do możliwie najszybszego uwolnienia mocy. Wynik: maksymalna reakcja przez około 20 sekund. Pakiet Sport Chrono obejmuje również aplikację Porsche Track Precision do mierzenia i zarządzania czasem okrążeń i danymi jazdy, która pozwala na poznanie najlepszego czasu jazdy.

Oświetlenie i systemy wspomagające
Oświetlenie i systemy wspomagające

To dziś rzadki luksus móc skoncentrować się wyłącznie na tym, co jest bezpośrednio przed tobą, na przykład następny zakręt.

Nowy model 911 korzysta z wielu systemów wspomagających, takich jak wspomaganie kolizji i hamowania lub nowy tryb WET – system rozpoznawania widocznych mokrych nawierzchni, który pomaga kierowcom podczas jazdy w mokrych warunkach. Inne systemy wspomagające są dostępne na żądanie, na przykład adaptacyjny tempomat lub ParkAssist z widokiem Surround, który pozwala na zwiększenie wydajności podczas jazdy.

Reflektory nowych modeli 911 Carrera S są w pełni wyposażone w technologię LED, w tym czteropunktowe światła do jazdy dziennej ze światłem mijania. Opcjonalnie dostępne są reflektory LED-Matrix Design, w tym Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus) i High Beam Assistant.

Wszystkie nowe modele 911 Carrera S posiadają nową tylną listwę i trójwymiarowe tylne światła. Tak jak w przypadku wszystkich funkcji, tak i tutaj zastosowano technologię LED. W nowej 911 przeprojektowano również kształt i położenie trzeciego światła hamowania.

Komfort
Komfort

Kto powiedział, że nie można mieć równocześnie świetnych sportowych osiągów i komfortu? Model 911 od zawsze łączy je tak mocno, jak tylko on potrafi. Ten samochód jest wyjątkowy dzięki dobrej ergonomii i wysokiej jakości materiałom wykończeniowym. Sport Seats Plus, dostępny na życzenie, oferuje jeszcze lepsze boczne wsparcie do dynamicznej jazdy. Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja zapewnia przyjemną atmosferę w każdej sytuacji drogowej. Nowy opcjonalny jonizator poprawia jakość powietrza w kokpicie.

Porsche Communication Management (PCM) to centralne centrum sterowania dźwiękiem, nawigacją i komunikacją, a także różnorodnymi systemami wspomagającymi. Burmester® High-End Surround Sound System, dostępny na życzenie, oferuje najwyższą jakość dźwięku.

Porsche Connect
Porsche Connect

Dzięki pomocnym usługom i aplikacji Porsche Connect możesz synchronizować miejsca docelowe i kalendarze z Porsche, planować wycieczki z informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym i korzystać z usług muzycznych na smartfonie. Pakiet nawigacji i informacyjno-rozrywkowy pomaga szybciej dotrzeć do celu dzięki kalkulacji trasy oraz aktualnym mapom online. Korzystając z interfejsu rozpoznawania głosu, możesz łatwo wyszukiwać informacje, takie jak pogoda w miejscu docelowym, a także słuchać czytanych na głos aktualności dotyczących gospodarki, polityki i sportu.

Oświetlenie

Nowy pasek świateł tylnych
Nowe, pionowe światło hamowania
Nowe, czteropuntkowe światła dzienne LED
Wystarczy pierwsze spojrzenie na nową 911, żeby dostrzec jej korzenie. Mimo że główne reflektory nowych 911 są wyposażone w najnowszą technologię LED, ich kształt nawiązuje do poprzednich modeli.
Wszystkie nowe 911 posiadają nową listwę świateł tylnych, a także światło hamowania o nowym kształcie, ulokowane w nowym miejscu. Nowoczesne rozwiązanie w klasycznej formie.

Konfigurator

Wehikuł wszech czasów: 911

To, co ponadczasowe, potrafi czerpać ze swojego historycznego dziedzictwa, a także z najnowszych zdobyczy technologii. Każda kolejna generacja 911 to nowy rozdział w historii motoryzacji oraz hołd złożony jej ikonie.
Wnętrze
Zobacz, jak przez dziesięciolecia zmieniało się wnętrze ikonicznego Porsche 911.

Pierwsze 911

Legenda rodzi się podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego (IAA) we Frankfurcie. Jest 12 września 1963 r. Porsche z dumą przedstawia gorąco wyczekiwanego następcę modelu 356. Nowy samochód sportowy, pierwotnie znany jako 901, podąża śladami cenionego poprzednika. Zgodnie z ambicjami marki gra jednak w wyższej lidze: chłodzony powietrzem silnik typu bokser hołduje najlepszym firmowym tradycjom, ale ma sześć zamiast czterech cylindrów i z marszu osiąga moc 130 KM. Kiedy nowy model pojawił się na rynku w 1964 r., został nazwany 911, co było wynikiem dyskusji na temat praw do nazwy z firmą motoryzacyjną Peugeot. 911 błyskawicznie zyskuje uznanie jako prawdziwe Porsche – okazuje się bowiem, że osiągi nowego samochodu sportowego przewyższają wszelkie oczekiwania. Stawką jest więc błyskotliwa, światowa kariera.

Porsche szybko poszerza gamę modelową 911. W 1965 r. producent zareagował na debatę, jaka toczyła się w USA – w typowo pragmatyczny sposób uznano tam wówczas kabriolety za niebezpieczne. W odpowiedzi na te obawy zaprezentowano 911 Targa – pierwszy w historii „asekuracyjny kabriolet”, wyposażony w masywny pałąk przeciwkapotażowy o szerokości około 20 cm, zdejmowany panel dachowy i tylny softtop, znany jako „miękkie okno”. Wkrótce potem pojawiło się panoramiczne tylne okno z podgrzewaną szybą. Nazwa otwartego wariantu – Targa – wywodzi się od rozgrywanego na Sycylii długodystansowego wyścigu Targa Florio, w którym Porsche triumfowało już wtedy czterokrotnie.

W 1966 r. obok 160-konnego 911 S swoją światową premierę świętowała kolejna ikona designu: obręcze Fuchs. Prawdopodobnie najsłynniejsza felga w historii motoryzacji wkroczyła na nowe terytorium techniki: dzięki wykuwaniu z jednego kawałka metalu wyróżniała się niską masą.

Jesienią 1967 r. gotowe były kolejne warianty modelu: 911 T o mocy 110 KM uzupełniał gamę „poniżej” 911 S i 911 E. Litera „E” oznaczała wtrysk benzyny. Jego zastosowanie w znacznym stopniu poprawiało walory środowiskowe: w efekcie Porsche było pierwszym niemieckim producentem samochodów, który spełnił surowe amerykańskie przepisy dotyczące emisji.

Kolejny kamień milowy na drodze systematycznego doskonalenia 2-miejscowego Porsche nadszedł w połowie 1968 roku: od roku modelowego 1969 rozstaw osi pierwszej generacji 911 wzrósł o 57 mm, do 2268 mm. Dzięki temu tylnosilnikowy samochód sportowy był przede wszystkim spokojniejszy w prowadzeniu. W 1969 r. zakończyła się era jednostek o pojemności 2 litrów: po powiększeniu średnicy cylindra o 4 mm pojemność skokowa wzrosła do 2195 ccm. Wraz z rokiem modelowym 1972 zwiększono ją po raz kolejny, do 2,4 litra, a samochód sportowy mógł pracować również na zwykłej benzynie. Moc silników wynosiła wówczas od 130 do 190 KM w przypadku 911 S.

Statusem osobnej legendy cieszy się 911 Carrera RS 2.7 z charakterystycznym tylnym spojlerem typu „kaczy ogon”. Ten sportowy wóz ważył zaledwie 1000 kg, rozwijał moc 210 KM i osiągał prędkość maksymalną ponad 245 km/h. W sumie fabrykę w Zuffenhausen opuścił w 1525 egzemplarzach. Stanowił on zwieńczenie pierwszej generacji 911.

Łącznie w latach 1963–1973 zbudowano 111 995 „oryginalnych” 911.

Model G

W 1973 r. Porsche 911 obchodziło swoje 10. urodziny. Zbiegło się to z największą modernizacją w dotychczasowej historii modelu. W topowym wariancie producent samochodów ze Stuttgartu-Zuffenhausen wykorzystał mocarne silniki turbo, wszystkie egzemplarze otrzymały ocynkowane nadwozie, a do oferty dołączyły dodatkowe wersje – Cabriolet oraz Speedster. Tym samym jasno wytyczona została droga 911 do uzyskania statusu ikony.

Najpierw oferowany od dłuższego czasu model musiał jednak udowodnić swoje zdolności dopasowywania się do wymogów rynku. Bardziej rygorystyczne przepisy bezpieczeństwa w USA wymagały, aby wszystkie nowe samochody bez szkód znosiły kolizje z prędkością 8 km/h – zarówno podczas jazdy do przodu, jak i do tyłu.

Z tego względu producent wprowadził charakterystyczne dla modelu G zderzaki z gumową listwą. Pod naciskiem mogły one uginać się nawet o 50 mm bez uszkadzania istotnych elementów pojazdu. W wersji amerykańskiej energię uderzenia pochłaniały elastyczne amortyzatory; na innych rynkach Porsche oferowało to rozwiązanie na życzenie. Co istotne, bezpieczeństwo generalnie było istotnym aspektem rozwoju drugiej generacji 911. Dowodziło tego wiele szczegółów: od standardowych trzypunktowych pasów bezpieczeństwa i przednich foteli ze zintegrowanymi zagłówkami aż po nowo zaprojektowane sportowe kierownice z miękkimi powierzchniami.

Sześciocylindrowy silnik nowego Porsche 911 już w standardzie dysponował pojemnością 2,7 litra – tak jak w przypadku 911 Carrera RS. Wkrótce zwiększono ją do 3 litrów, a w 1983 r. do 3,2 litra (z mocą do 250 KM w przypadku 911 SC RS). Ogromny potencjał rozwojowy chłodzonego powietrzem boksera oznaczał, że zawsze pozostawało miejsce na kolejne niespodzianki.

Jeszcze wyższą moc osiągała 3-litrowa jednostka typu bokser pracująca z tyłu supersportowego 911 Turbo, wprowadzonego w 1974 r. Stosowana w sportach motorowych technika turbodoładowania początkowo pozwoliła osiągnąć moc 260 KM. W 1977 r., dzięki zastosowaniu dodatkowego intercoolera i zwiększeniu pojemności skokowej do 3,3 litra, uzyskano imponujący wynik 300 KM. Przełożyło się to na osiągi, które w połowie lat 70. praktycznie nie miały konkurencji: sprint od 0 do 100 km/h w 5,2 s był równie niewiarygodny jak prędkość maksymalna przekraczająca 260 km/h. I tak, wraz z debiutem wersji Turbo, narodziła się kolejna legenda.

Typ 964

Trzecia generacja Porsche 911, wewnętrznie znana jako typ 964, łączyła tradycyjną sylwetkę klasycznego modelu z najnowocześniejszą techniką. Stanowiła również zakład o przyszłość firmy, borykającej się wówczas z wyzwaniami ekonomicznymi – zakład, który zdołała wygrać.

Już pierwszy wariant modelu pokazał, jak zaawansowana była nowa 911: w wersji Carrera 4 po raz pierwszy otrzymała napęd na obie osie, pierwotnie zaprojektowany dla sportowego samochodu o wysokich osiągach – modelu 959. Elektronicznie sterowany, hydraulicznie regulowany układ dystrybucji siły napędowej znacznie wyprzedzał swoje czasy. Korzystał on z czujników systemu zapobiegającego blokowaniu kół (ABS), który – tak jak wspomaganie kierownicy – nie był dodatkiem, lecz trafił do standardowego wyposażenia 964.

Jeszcze w 1989 r. zadebiutował tylnonapędowy model 911 Carrera 2. Równocześnie poza coupé do oferty dołączyły odmiany cabriolet oraz targa. Nadwozie 964 wyglądało znajomo – w praktyce jedyną modyfikacją były zintegrowane zderzaki, ale pod spodem kryło 85% nowo zaprojektowanych części.

Chłodzony powietrzem 6-cylindrowy bokser miał teraz pojemność zwiększoną do 3,6 litra i w modelach Carrera 2/4 osiągał moc 250 KM. Jedną z jego technicznych innowacji był podwójny zapłon, który pierwotnie Porsche opracowało z myślą o większej niezawodności działania silników lotniczych. Nowy tylny spojler – teraz rozkładany – pozwolił z kolei niemal całkowicie wyeliminować zjawisko aerodynamicznego unoszenia tylnej osi. Dodatkową nowością była adaptacyjna przekładnia automatyczna Tiptronic, która zapewniała gładkie zmiany przełożeń, pozbawione zakłóceń w dostawie siły napędowej.

Jedną z najbardziej charakterystycznych odmian generacji 964 była specjalna edycja 911 Jubilee z 1993 r., zbudowana z okazji 30-lecia obecności 911 na rynku. Do sprzedaży trafiła w zaledwie 911 egzemplarzach, które błyskawicznie znalazły nabywców. Model ten łączył układ napędowy Carrery 4 z podwoziem, 17-calowymi obręczami oraz nadwoziem Coupé z poszerzanymi przednimi i tylnymi błotnikami z modelu 911 Turbo – ale bez tylnego skrzydła. Ponadto 911 Jubilee wyróżniało się niespotykanym odcieniem nadwozia Viola Metallic i wnętrzem wykończonym skórą w kolorze Rubicon Grey.

W 1993 r. pojawił się kolejny ekskluzywny wariant – 911 Speedster, z obniżoną przednią szybą, zmodyfikowaną konstrukcją dachu i charakterystycznymi „garbami” na przednich fotelach. Porsche zbudowało 930 tych aut na bazie Carrery 2 Cabriolet oraz dodatkowe 15 z nadwoziem wzorowanym na wersji Turbo.

Topowe miejsce w gamie 964 zajmowały odmiany turbodoładowane. Początkowo 911 Turbo przejęło 3,3-litrowy silnik z poprzednika, generujący wówczas moc 320 KM. Jednostka 911 Turbo S osiągała imponujące 381 KM. Na początku 1993 r. model otrzymał nowy 3,6-litrowy motor, a już w październiku pojawił się następca – i tak rozpoczął się kolejny rozdział w historii ikony sportowych aut.

W latach 1988–1994 firma Porsche wyprodukowała łącznie 63 762 egzemplarze typu 964.

Typ 993

Jedno nie ulega wątpliwości, i to nie tylko dla miłośników samochodów sportowych z Zuffenhausen: czwarta generacja 911 – typ 993 – należy do najbardziej pożądanych wcieleń w historii tego klasycznego wozu. Nowy model, zaprezentowany na początku 1993 r., imponował ekscytującą interpretacją DNA designu 911, choć w praktyce niezmieniona pozostała w nim tylko linia dachu. Naturalna interakcja wklęsłych i wypukłych form, zintegrowane zderzaki, płasko osadzone szyby (montowane na równi z płaszczyzną paneli karoserii) oraz szeroki tylny pas z płynnie zakrzywionym panelem lamp rozpaliły serca niemal wszystkich miłośników sportowych aut. Nawet przednie błotniki – których spłaszczona forma była efektem zastosowania nowych, poliepsoidalnych lamp – szybko zyskały powszechną aprobatę.

Również rozwiązania techniczne stosowane w nowej 911 akcentowały wiodącą pozycję modelu w segmencie samochodów sportowych, na przykład całkowicie przeprojektowane aluminiowe podwozie LSA, które łączyło lekką konstrukcję, stabilność i zwinność prowadzenia. Do dzisiaj wielowahaczowe zawieszenie 993 uchodzi za najwyższą formę rozwoju tylnej osi Weissach, która zapisała się w historii za sprawą swoich samosterownych właściwości. Efekt: jeszcze lepsza dynamika przy zwiększonym komforcie jazdy.

Najnowsza generacja 911 ustanowiła nowe standardy także w dziedzinie układu napędowego: w 1995 r. pojawiło się 911 Turbo, ze standardowym napędem obu osi oraz podwójnie turbodoładowanym silnikiem o mocy 408 KM. Równocześnie 3,6-litrowa jednostka imponowała najniższym wówczas poziomem emisji spalin spośród wszystkich produkowanych seryjnie silników spalinowych. W tylnonapędowym 911 GT2 – limitowanym do zaledwie 100 egzemplarzy – osiągała moc nawet 450 KM.

Początkowo Porsche oferowało 993 wyłącznie jako Coupé i Cabriolet. Targa pojawiła się w 1995 r., i to w nowej postaci: zamiast zdejmowanego hardtopu miała niemal całkowicie przeszklony dach, sięgający aż do tylnej szyby. W gamie modeli produkowanych seryjnie do wyboru był jeszcze jeden wariant nadwoziowy: czteronapędowa Carrera 4S (do której niedługo później dołączyła Carrera S) z poszerzanym nadwoziem i podwoziem 911 Turbo, ale bez tylnego skrzydła.

Kolejnym powodem, dla którego 993 cieszy się tak dużą popularnością wśród kolekcjonerów i miłośników, jest 6-cylindrowy bokser: to ostatnia 911 z klasycznym chłodzeniem powietrzem. Początkowo bazowa jednostka z dwoma zaworami na cylinder i podwójnym zapłonem osiągała moc 272 KM, a od 1995 r. już 285 KM. Na życzenie dostępny był wariant 300-konny. Nowa była również manualna przekładnia: ponieważ prędkość maksymalna sięgała teraz 270 km/h, skrzynię zaopatrzono w szósty bieg – aby móc rozpędzać się bez ograniczeń w oddawaniu mocy wynikających z długich przełożeń.

Choć Porsche postawiło na 911 i typ 993 dosłownie wszystko, to strategia producenta zaprocentowała. W 1998 r., wraz z końcem produkcji czwartej generacji sportowej ikony, rozdział silników chłodzonych powietrzem tej wyjątkowej historii dobiegł końca. Po 35 latach rozpoczęła się druga epoka, a wraz z nią niezrównane sukcesy. Zarówno 911, jak i Porsche.

W latach 1993–1998 firma Porsche zbudowała łącznie 68 881 egzemplarzy typu 993.

Typ 996

Wraz z piątą generacją modelu 911 – typem 996, wprowadzonym na rynek w 1997 r. – firma Porsche podjęła śmiały krok. Po 34 latach całkowicie przebudowała swoją ikonę i zaprzestała stosowania silników chłodzonych powietrzem. W rezultacie typ 996 mógł sprostać wielu pilnym wyzwaniom. W ramach procesu, który rozpoczął się od poprzedniej generacji 911, skupiono się na obniżeniu kosztów produkcji poprzez maksymalną kompatybilność części z innymi seriami modelowymi, takimi jak Boxster, a także na spełnieniu zaktualizowanych przepisów dotyczących bezpieczeństwa oraz emisji spalin.

Wraz z 996 producent samochodów sportowych z Zuffenhausen odnalazł swoją drogę ku przyszłości. Dokonał tego, zachowując klasyczne proporcje i łącząc je z nowoczesną technologią – stworzył legendę samochodu sportowego na nowo i przygotował ją na przyszłość. 996 musiało kontynuować niełatwe dziedzictwo, a jednocześnie reprezentowało pierwszy rozdział zupełnie nowej ery. Pokazywał to już sam design samochodu.

Nowo opracowane nadwozie imponowało eleganckim, pozbawionym zbędnych dodatków wzornictwem. Przy okazji wzrosły wymiary: najnowsza 911 była o 18,5 cm dłuższa od poprzedniej. Po raz drugi w historii modelu wydłużono również rozstaw osi – o 80 mm. Z kolei szerokość karoserii zwiększono o 3 cm. Na zmianach zyskało wnętrze: typ 996 oferował więcej miejsca na wysokości łokci i zapewniał większe poczucie przestronności. Nowy wygląd miała też deska rozdzielcza: pięć okrągłych wskaźników łączyło się ze sobą, co stanowiło kolejne przełamanie tradycji.

Największa rewolucja zaszła jednak z tyłu samochodu. Silnik typu bokser przetrwał – ale nie chłodzony powietrzem. Taki układ nie zapewniał wystarczających rezerw w obliczu coraz bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących emisji spalin. Jego miejsce zajęło przygotowane na przyszłość chłodzenie cieczą. Odnosi się to również do osiągów: 6-cylindrowa jednostka z czterema zaworami na cylinder z pojemności 3,4 litra generowała moc 300 KM, czyli na poziomie legendarnego 911 Turbo 3.3. Po modernizacji silnika, w tym zwiększeniu pojemności skokowej do 3,6 litra, jej moc wzrosła do 320 KM, a w jubileuszowej edycji „40 lat Porsche 911” wynosiła nawet 345 KM.

Także 911 Turbo otrzymało nowego boksera chłodzonego cieczą. Jednostka miała już na koncie imponujący rekord torowy: w 6-cylindrowej wersji o pojemności 3,2 litra napędzała 911 GT1, które w 1998 r. zwyciężyło w wyścigu w Le Mans. Dzięki podwójnemu turbodoładowaniu w drogowym modelu osiągała moc 420 KM.

W rezultacie 911 Turbo było pierwszym seryjnym modelem Porsche, który potrafił przełamać barierę 300 km/h. W 911 GT2 jednostka generowała aż 483 KM. Przy okazji swój debiut świętował także układ hamulcowy PCCB z ceramicznymi tarczami, należący do opcjonalnego wyposażenia 911 Turbo i standardowej specyfikacji GT2. Był o 50% lżejszy od hamulców z tradycyjnymi tarczami, a jego żywotność sięgała 300 tysięcy kilometrów.

Z tym samym silnikiem, ale bez turbodoładowania, nową erę zapoczątkowało 911 GT3 – model, który zapewniał czystą przyjemność z jazdy zarówno na publicznej drodze, jak i na torze wyścigowym. Jego debiut pozwolił zainicjować markowe puchary Porsche i stał się punktem wyjścia do wielu triumfów zespołów Klientów Porsche w wyścigach na całym świecie. Wolnossący silnik GT3 o pojemności 3,6 litra początkowo rozwijał moc 360 KM, a później – 381 KM. W 2003 r. do oferty dołączył jeszcze „ostrzejszy” model 911 GT3 RS.

W latach 1997–2005 firma Porsche wyprodukowała łącznie 175 262 pojazdy typu 996.

Typ 997

Od 2004 r. Porsche 911 było dostępne w większej liczbie zróżnicowanych wersji niż kiedykolwiek wcześniej: Klienci mogli wybierać pomiędzy Coupé, Targą, Cabrioletem a Speedsterem, napędem na tylne lub wszystkie koła, standardową albo poszerzoną karoserią, silnikami chłodzonymi cieczą – wolnossącymi lub z turbodoładowaniem, sportowymi odmianami GTS, GT2, GT2 RS i GT3 oraz dwoma modelami GT3 RS. Uwzględniając modele specjalne, gama obejmowała 24 warianty – uzupełnione szeroką paletą opcji personalizacji.

Design typu 997 był „ostrzejszy” niż dotąd – Porsche sprawiło, że 911 silniej emanowało dynamiką i mocą. Już Carrera, z mocniej zaakcentowanymi rysami tylnego pasa, prezentowała się zdecydowanie bardziej „po męsku”, a odmiany S, GT i Turbo były dodatkowo poszerzone o 44 mm. Od poprzednika typ 997 odróżniał się jednak przede wszystkim bardziej pionowo ustawionymi, okrągłymi reflektorami pod przezroczystym szkłem, co stanowiło powrót do istotnego elementu stylistycznego modeli 911 chłodzonych powietrzem. Po modernizacji w lipcu 2008 r. przedni pas otrzymał biksenonowe reflektory i LED-owe światła do jazdy dziennej.

Najnowsza generacja Porsche 911 wyznaczała również nowe standardy techniczne. Sześciocylindrowy silnik modelu Carrera o pojemności 3,6 litra początkowo generował moc 325 KM. W przypadku wariantu S średnicę cylindra zwiększono o 3 mm. Efekt: z pojemnością 3,8 litra dysponowała ona największym bokserem w dotychczasowej historii seryjnych 911.

W 2008 r., w ramach aktualizacji modelu, Porsche gruntownie zmodernizowało ofertę silników i po raz pierwszy wprowadziło bezpośredni wtrysk paliwa. W rezultacie znacznie spadły zużycie paliwa oraz emisja spalin, a wzrosły parametry jednostek: do 345 KM w przypadku wersji o pojemności 3,6 litra i 385 KM w przypadku wariantu 3,8-litrowego. Nowe 911 Carrera GTS, które „wjechało” w lukę pomiędzy modelami S a GT3, osiągało nawet 408 KM.

Także 911 Turbo skorzystało z ofensywy technicznej: jego 3,6-litrowy silnik był pierwszym motorem benzynowym na świecie wyposażonym w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek. Późniejsza zmiana – wzrost pojemności do 3,8 litra i wprowadzenie bezpośredniego wtrysku paliwa – pozwoliły na przeskok z 480 do 500 KM. Wariant 911 Turbo S oferował już 530 KM i po raz pierwszy standardowo otrzymywał dwusprzęgłową przekładnię o siedmiu przełożeniach. Szybsze i mocniejsze było tylko 911 GT2 RS.

W tym przypadku silnik osiągał moc 620 KM, co wystarczyło, by pokonać północną pętlę Nürburgringu w ciągu 7 min 18 s.

Również model GT3 legitymował się wyższą mocą – 435 zamiast 415 KM. Wariant RS 3.8 generował już 450 KM. Królem było jednak GT3 RS 4.0, limitowane do zaledwie 600 egzemplarzy, osiągające imponujące 500 KM.

Generacja 997 występowała także w licznych seriach specjalnych, takich jak 911 Sport Classic o mocy 408 KM. Każdy z 250 egzemplarzy tej edycji znalazł nabywcę w ciągu 48 godzin od premiery. 911 Speedster – również o mocy 408 KM – trafiło do sprzedaży w limitowanej serii 356 sztuk. Szczególnym przypadkiem był model 911 Turbo S Edition 918 Spyder: zaprojektowany, aby umilić czas oczekiwania przyszłych właścicieli nowego 918 Spyder na dostawę hybrydowego samochodu supersportowego. I tylko tych 918 szczęśliwców mogło go zamówić.

W latach 2004–2012 firma Porsche wyprodukowała łącznie 213 004 samochody sportowe typu 997.

Typ 991

Stuttgart. Sensacja w Los Angeles: Porsche 911 wjeżdża w swoje ósme pokolenie. Światowa premiera nowej generacji modelu (typ 992) odbyła się w przeddzień rozpoczęcia salonu samochodowego LA Auto. Najnowsze 911 nadal wyznacza standardy, jeśli chodzi o ekskluzywny sportowy charakter. Jednoznaczne przywiązanie do DNA designu Porsche, znacznie bardziej muskularny wygląd oraz 10,9-calowy ekran dotykowy w kabinie sprawiają, że jest ponadczasowa i nowoczesna zarazem. Inteligentne elementy sterowania oraz podwozia, a także innowacyjne systemy wspomagające łączą mistrzowską, bezkompromisową dynamikę, z której słynie ten klasyczny, tylnosilnikowy samochód sportowy, z wymogami cyfrowego świata.

Nowa generacja sześciocylindrowych, turbodoładowanych silników typu bokser została zmodernizowana i osiąga teraz wyższą moc niż kiedykolwiek wcześniej – w modelach S to 331 kW (450 KM). Efektywność napędu wzrosła za sprawą ulepszonego procesu wtrysku oraz nowego układu turbosprężarek i systemu chłodzenia powietrza doładowującego. Siła napędowa trafia do kół za pośrednictwem nowo opracowanej ośmiobiegowej przekładni dwusprzęgłowej. Gama nowości obejmuje też nowe systemy wspomagające, w tym tryb Porsche Wet (opracowany, aby jazda po mokrych drogach była jeszcze bezpieczniejsza) oraz Night Vision Assist z kamerą termowizyjną, a także wszechstronną łączność, która teraz wykorzystuje również inteligencję „roju”. Wyposażenie 911 uzupełniają trzy unikalne oferty cyfrowe: aplikacja Porsche Road Trip, stworzona z myślą o wyjątkowych wycieczkach, osobisty asystent Porsche 360+ oraz internetowy kalkulator emisji Porsche Impact, który neutralizuje indywidualny ślad węglowy.

Na początek: modele Carrera S o mocy 450 KM Turbodoładowany sześciocylindrowy bokser w 911 Carrera S i 911 Carrera 4S generuje teraz moc 331 kW (450 KM) – czyli o 22 kW (30 PS) wyższą niż w poprzedniku. Oba modele pokonały czterosekundową barierę przyspieszenia od zera do 100 km/h: Coupé z napędem na tył potrzebuje na to 3,7 s, a 911 Carrera 4S z napędem na wszystkie koła – zaledwie 3,6 s. Dzięki temu oba samochody są o 0,4 s szybsze od swoich odpowiedników poprzedniej generacji. Opcjonalny pakiet Sport Chrono pozwala zwiększyć tę przewagę o kolejne 0,2 s. Prędkości maksymalne wynoszą 308 km/h w przypadku 911 Carrera S oraz 306 km/h dla wersji 4S. Zużycie paliwa (skorelowane z NEDC) modelu 911 Carrera S wynosi 8,9 l/100 km, natomiast 911 Carrera 4S – 9,0 l/100 km.

Typ 992

Typ 991, wprowadzony w 2011 r., to do tej pory najbardziej zaawansowana technicznie generacja 911. Model prezentował się jeszcze bardziej mocarnie od poprzedników, a efekt ten wzmacniały szerszy rozstaw kół oraz zwiększony o 10 cm rozstaw osi. Jednocześnie, jako pierwszy seryjny samochód sportowy Porsche, korzystał z adaptacyjnej aerodynamiki zaczerpniętej z supersportowej hybrydy 918 Spyder.

Nowo zaprojektowane wnętrze 991 bazowało na architekturze modelu Carrera GT. Łączy ono klasyczne elementy 911, takie jak pięć okrągłych wskaźników – w tym jeden jako wielofunkcyjny wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości – z nowoczesnym wzornictwem i udoskonaloną ergonomią. Kokpit wzbogacił się też o nowy system Porsche Communication Management (PCM) z ulepszoną łącznością, wielodotykowym ekranem oraz informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym.

Ikona marki była bardziej atletyczna i mocniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Lekkie nadwozie o aluminiowo-stalowej konstrukcji ponownie awansowało pod względem sztywności, a jednocześnie pomogło zmniejszyć masę własną o 45 kilogramów. Bazowy 6-cylindrowy silnik miał teraz pojemność 3,4 litra, ale nadal rozwijał moc 350 KM. Odmiany S generowały już moc 400 KM, a GTS aż 430 KM (obie z pojemności 3,8 litra).

W ramach zaktualizowanej edycji 991, wprowadzonej na rynek w 2015 r., także modele 911 Carrera korzystały z siły dwóch turbosprężarek. Wszystkie trzy odmiany Carrera – standardowa, S oraz GTS – napędzała trzylitrowa jednostka o mocy odpowiednio 370, 420 i 450 KM. Jednocześnie spadły zużycie paliwa i emisja spalin.

Nowe pułapy mocy osiągały również warianty Turbo i GT, na czele z 700-konnym 911 GT2 RS. Z maksymalną prędkością 340 km/h była to najszybsza seryjna 911 w historii modelu. 911 GT3 RS z 4-litrowym wolnossącym bokserem o mocy 520 KM miało więcej rozwiązań ze świata motorosportu niż którykolwiek oferowany dotąd cywilny samochód Porsche.

Na uwagę zasługuje też model 911 Targa, który łączył klasyczną koncepcję tego nadwozia – z szerokim pałąkiem zamiast słupków B – ze sprytną konstrukcją dachu. Ponadto w gamie modelu wyróżniały się: zoptymalizowany pod kątem masy wariant 911 Carrera T, ekstremalnie lekkie 911 R, zbudowane w limitowanej edycji 991 egzemplarzy, a także ważące zaledwie 1370 kg 911 GT3 RS. Wysoce pożądany był również specjalny model na 50-lecie 911, wyprodukowany w serii 1963 sztuk. Istotne miejsce w historii firmy zajmuje wyposażony w szereg ekskluzywnych dodatków samochód sportowy w zielonym kolorze Irish Green, który 11 maja 2017 r. zjechał z taśmy produkcyjnej fabryki w Zuffenhausen: milionowa 911.

Ten 450-konny klejnot pozostaje własnością Porsche AG.

Generacja 991 była absolutnym bestsellerem Porsche. W okresie od 2011 r. do 31 października 2018 r. powstała w liczbie 217 930 egzemplarzy – i dalej podbija ten wynik.

Łącznie od chwili debiutu w 1963 r. do końca ubiegłego miesiąca Porsche wyprodukowało 1 049 330 sztuk seryjnych 911.

Galeria

Nowe Porsche 911
Nowe Porsche 911
Nowe Porsche 911
Nowe Porsche 911
Nowe Porsche 911
Nowe Porsche 911
Nowe Porsche 911
Nowe Porsche 911
Nowe Porsche 911
Nowe Porsche 911
Nowe Porsche 911
Nowe Porsche 911
Nowe Porsche 911
Nowe Porsche 911
Nowe Porsche 911
Nowe Porsche 911
Nowe Porsche 911
Nowe Porsche 911
Nowe Porsche 911
Nowe Porsche 911
Nowe Porsche 911
Nowe Porsche 911
Nowe Porsche 911
Nowe Porsche 911
Nowe Porsche 911

Zainteresowany zakupem?

Dobra decyzja. Jesteś na dobrej drodze do spełnienia marzeń o ikonie motoryzacji w swoim garażu. Nowe Porsche 911 jest w zasięgu Twojej ręki. Wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy

Wypełnij formularz
Formularz trafia do Call Center – które weryfikuje dane i przekazuje je do wybranego Porsche Centrum
Porsche Centrum kontaktuje się celem przedstawienia oferty

Zostaw swoje dane, a my skontaktujemy się z Tobą i umówimy z Doradcą w Porsche Centrum.

Pozostawienie przez Ciebie danych i wysłanie formularza oznacza Twoją zgodę dla Volkswagen Group Polska sp. z o.o. na skontaktowanie się z Tobą z użyciem telefonu lub adresu e-mail (jeśli chcesz) w celu przedstawienia Ci informacji na temat zakupu samochodu marki PORSCHE oraz ogólnych informacji dot. możliwych sposobów finansowania. Administratorem danych jest Volkswagen Group Polska sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu (61-037), ul. Krańcowa 44 wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu – Nowe Miasto i Wilda, VIII Wydział Gospodarczy pod numerem KRS 0000327143, NIP 782-24-63-563, REGON 301062169 (dalej VGP).
Zobacz więcej informacji

Twoje zapytanie przekażemy wybranemu przez Ciebie Autoryzowanemu Dealerowi marki PORSCHE, który na zlecenie VGP skontaktuje z Tobą w wybrany przez Ciebie sposób celem udzielenia Ci powyższych informacji (Preferowany Dealer). Oddzwonimy do Ciebie, zweryfikujemy Twoje dane i potwierdzimy Twoje zainteresowanie informacjami na temat oferty. Podanie Twoich danych jest dobrowolne. Bez Twojej zgody nie będziemy się z Tobą kontaktować.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymania informacji dot. oferty w czasie rozmowy z naszym konsultantem lub w kontakcie z Preferowanym Dealerem. Swoje zgody możesz cofnąć poprzez formularz umieszczony na stronie internetowej www.vw-group.pl/pl/prywatnosc albo bezpośrednio w kontakcie z VGP lub z Autoryzowanym Dealerem marki PORSCHE.

Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych znajduje się pod tym linkiem.

ZGODY OPCJONALNE (DOBROWOLNE)

Chcę otrzymać w/w informacje handlowe i marketingowe poprzez:

Czytaj więcej