W stronę marzeń!
Porsche 911 Dakar RED58 Special – stworzone w hołdzie osiągnięciom Sobiesława Zasady.

Porsche 911 Dakar RED58 Special to auto niezwykłe. Jest swoistym motoryzacyjnym hołdem złożonym osiągnięciom największego polskiego kierowcy rajdowego – Sobiesława Zasady, który w 1968 roku wygrał australijski odcinek Maratonu Londyn – Sydney.

red58

Przyspieszenie 0-100 km/h

0-100 km/h

Pełna moc podczas
użycia Launch Control

KM

Maksymalna prędkość

km/h

RED58

Skonfigurowane w ramach fabrycznego programu Sonderwunsch (niem. „życzenie specjalne” Porsche 911 Dakar RED58 Special) zostało stworzone jako One-Off Sonderwunsch – Porsche produkuje maksymalnie trzy takie samochody rocznie na świecie. Jednym z największych wyzwań był dobór koloru lakieru. Kolor oryginalnego samochodu rajdowego to Blood Orange. Można było odtworzyć go w ramach programu Paint to Sample Plus, jednak w tym wypadku ze względu na ograniczenia czasowe zdecydowano się na skorzystanie z ręcznego lakierowania. Numer startowy 58 na drzwiach oraz napis „Poland” nad grillem tylnej pokrywy nie zostały naklejone, ale powstały w procesie ręcznego malowania.

O unikalnym charakterze samochodu stanowią między innymi projektory LED w drzwiach z indywidualną grafiką przedstawiającą logo Maratonu Londyn – Sydney. O rajdowej przeszłości przypominają żółte ucha holownicze, klatka bezpieczeństwa oraz w pełni kubełkowe, sportowe fotele z pepitą oraz zagłówkami ze specjalnym haftem.

Do modelu z 1968 roku nawiązują też lakierowane oznaczenia modelu i marki w kolorze złotym, a także reflektory przednie z całkowicie chromowanym wykończeniem. Wisienką na torcie jest spersonalizowana, chromowana plakietka RED58 na słupkach B z autografem Sobiesława Zasady. Podpis legendarnego polskiego rajdowca jest też wytłoczony na pokrywie schowka w konsoli środkowej. W Porsche 911 Dakar RED58 Special można znaleźć w sumie ponad 50 indywidualnych rozwiązań.

Sobiesław Zasada

Sobiesław Zasada to niekwestionowany arcymistrz polskiej motoryzacji. Jest zwycięzcą 148 rajdów samochodowych, w tym trzykrotnym mistrzem i trzykrotnym wicemistrzem Europy oraz zdobywcą 5 złotych medali za wybitne osiągnięcia sportowe.

Uczestniczył w największych rajdach świata:
Londyn – Sydney, Londyn – Meksyk, Vuelta America del Sur, Gran Premio de Argentina, Safari, Press on Regardless, Monte Carlo, Puchar Alp, Acropolis, Tysiąca Jezior, Rajd Szwecji, Anglii i innych. Rajd w Argentynie w 1967 roku był przełomowy w historii motoryzacji. Zasada zwyciężył wtedy, prowadząc Porsche 911 po raz pierwszy wystawione do rajdu po nieutwardzonej nawierzchni.

W roku 1968 Zasada razem z pilotem Markiem Wachowskim w specjalnie zaprojektowanym i zmodyfikowanym na potrzeby rajdu Porsche 911 Dakar zwyciężyli morderczy, australijski odcinek Maratonu Londyn – Sydney. W samochodzie opatrzonym numerem startowym 58 jako pierwsi pokonali dystans 5,6 tys. km między Perth i Sydney. To w hołdzie temu niezwykłemu osiągnięciu stworzyliśmy Porsche 911 Dakar RED58 Special.

Nietypowo jak na rajdy samochodowe dominują duże, zazwyczaj czterodrzwiowe samochody – gotowe pomieścić trzyosobowe załogi. Kiedy jeden prowadzi, a drugi pilotuje, trzeci śpi. W mniejszych autach dwuosobowe załogi twardzieli, którzy nie mają komfortu odpoczynku podczas jazdy. Wśród nich trzy załogi w Porsche 911, specjalnie przygotowanych przez fabryczny dział sportu. W tamtym czasie panowało przekonanie, że model 911 jest zbyt delikatny do rajdów.

Polak Sobiesław Zasada odegrał kluczową rolę w zmianie tego nastawienia. Za kierownicą Porsche 911 ukończył niezwykle trudny rajd Acropolis, z którego średnio połowa samochodów wracała w częściach. Potem praktycznie bez wsparcia wygrał Gran Premio de Argentina. Dzięki Zasadzie fabryka zbierała cenne doświadczenie i z wolna rodziła się legenda Porsche 911 jako najskuteczniejszego i najbardziej wszechstronnego auta sportowego w historii.